KTO NIE DRZEMIE TEN PRZEGRYWA! Obalony mit o 8 godzinnym śnie!

Może to już nic nowego ale warto przypomnieć, gdyż mit o 8 godzinnym śnie spędza sen z powiek osobom, które śpią krócej albo w kilku porcjach dziennie. Uważają, że mają problem ze spaniem i śpią jeszcze gorzej.

Tymczasem chodzi nie (tylko) o ilość snu ale o jego JAKOŚĆ i dostarczenie mózgowi  REGULARNYCH  w ciągu doby odpoczynków.

Dobra jakość snu potrzebna jest, by dobrze funkcjonowała pamięć, zdolność do nauki i wydolność do rozwiązywania problemów, do dobrej formy fizycznej i psychicznej.

Wystarczy ŚWIADOMOŚĆ tego, jak to robić.

  • Liczyć długość snu w cyklach 90 minutowych (tyle trwa powtarzany interwał nocny zwierający etap płytkiego snu- głębokiego- i znów płytkiego. Nie jest więc tak, że jak zaśniemy to mamy głęboko spać do rana! Czasem będzie to np. pd 22.00- do 7.00 6 cykli nieraz 4-5. Ważne by 4 dni w tygodniu można było przespać pełne kilka cykli.  Dlatego podziel swoja noc na odcinki 90 minutowe i nie załamuj się jeśli nie zaśniesz o 22.00. Zrób to o 23.30,by zacząć kolejny PEŁNY cykl.
  • Jeśli nocne cykle nie są codziennie wystarczające, pamiętać trzeba o drzemkach! Maja chyba złą opinię ale niezwykłą wartość. Najlepiej kiedy trwają ok. 30 minut, i mają charakter KONTROLOWANY (udajemy się w zaciszne miejsce, można skorzystać z fotela, można drzemać na leżącą , siedząco, lub wyłączyć się psychicznie z aktywności w inny sposób). Chodzi o PRZERWĘ dla mózgu, w aktywności, by mógł on „ogarnąć” dotychczasowe treści dnia.
  • Robienie przerw w pracy co 90 minut (napicie się wody, odejście na chwilę od biurka, odłączenie się na ten czas od pracy, maili, telefonu jest równie ważne dla pracy mózgu). Wielu badaczy podkreśla, że około GODZINY to czas kiedy mózg pracuje efektywnie.