Relaksacja zmienia nasze ciała

Relaksacja i jej wpływ na nasze mózgi i ciała. Różne formy relaksacji to forma rozszerzenia kontroli nad sobą. Ćwiczyć najlepiej codziennie! Tylko systematyczność będzie wspomagać Twój mózg w tworzeniu i podtrzymywaniu antystresowych ścieżek w mózgu.

Nasza rzeczywistość obfituje w liczne bodźce, informacje, jesteśmy wręcz nimi zalewani (tv, internet, smartfony), co sprawia, że nasz mózg ciągle staje przed wieloma problemami, których nie jest w stanie rozwiązać, gdyż są to często wstrząsające wiadomości, filmy, fakty na które nie mamy wpływu, a już napływają nowe, kolejne informacje i bodżce.

Toniemy w niezliczonych stresach, ilość morderstw oglądniętych w filmach i dziennikach w ciągu życia jest wprost nie policzalna. Choć wydaje się, że to „tylko” film, że to nas nie dotyczy, nasz mózg jest tak zbudowany, by  siebie ochronić przed niebezpieczeństwem, więc tak czy inaczej zajmuje się jakoś tymi „niebezpieczeństwami” szacując ich realność poza naszą świadomością. Gdy już nie daje rady tym ciągłym wyzwaniom, będzie oszczędzał na innych funkcjach ciała, kosztem jakości działania układu pokarmowego, odporności, krążenia czy innych.

Wraz z nazbieranymi w ciągu życia obrazami, przekonaniami, pamiętanymi też przez nasze ciało (pamięć komórkowa),  może dojść do przeładowania naszych ciał „informacjami” nie do przetrawienia, nie do rozwiązania, a więc do kryzysu.

Do tego często dochodzą przechowywane w naszym ciele psychofizycznym nieświadome, nierozwiązane konflikty emocjonalne, traumy, lęki, również dokładając się do noszonego w ciele ciężaru.

Tryb życia, często pełen oczekiwań ze strony świata zewnętrznego i swoich własnych, pełen presji związanej z osiągnięciami, wypełniony przekonaniami na temat świata i siebie niosącymi napięcie i stres to kolejny czynnik przeciążający.

Zapominamy lub po prostu nie wiemy, że nie można w nieskończoność ekspoatować siebie, gdyż w końcu otrzymamy sygnały ostrzegawcze – a to w formie infekcji, a to poprzez problemy z zasypianiem, lęk czy gorszy humor i przewlekłe zmęczenie (i wiele innych).

Co można zrobić dla siebie, by wzmocnić swój organizm i swój mózg? Wiele jeszcze przed nami odkryć na temat fascynującego narządu jakim jest mózg ale zarówno wcześniejsze intuicje psychologów jak i badania naukowe potwierdzają skuteczność ćwiczeń relaksacyjnych na przykład w nadciśnieniu, chorobie niedokrwiennej serca, po zabiegach na sercu i wielu innych stanach.

Odpowiednie kierowanie uwagą, oddechem, obrazami w wyobraźni rzeźbi inne ścieżki w naszych komórkach w CAŁYM  ciele niż stres. Prawdopodobnie każda nasza komórka w ciele ma swoją pamięć różnych wydarzeń z całego życia, więc wpływając  na swój oddech, rytmy komórkowe, obrazy mentalne , logiczne jest, że wpływamy na wiele procesów w swoich organiźmie, a nawet w życiu.

Relaksacja

  • jest jedną z form wpływania na swoje ciało (wszystkie układy – pokarmowy, odporności, hormonalny, krążenia i inne), nastrój, mózg, poziom stresu, a więc i lęku, napięcia,
  • skupia uwagę na przepływie wrażeń między naszym ciałem i umysłem, a światem usprawniając wymianę , otwierając się na świat i siebie,
  • poszerza świadomość bogactwa wrażeń jakich doświadczamy (wzrokowe, słuchowe, termiczne, czasowe, przestrzenne, duchowe),
  • poprzez ćwiczenia relaksacyjne wykonane ŚWIADOMIE, budujemy poczucie, że to „ja działam, wpływam na siebie, doznaję różnorodnych wrażeń, buduję swoją świadomość, dbam o swoje ciało”, buduję swoją sprawczość (w granicach możliwości ludzkich oczywiście),
  • wiele osób nigdy nie skupiało swojej uwagi na nodze, nadgarstku, swoich włosach, sercu itd dopóki nie zmusiła ich do tego choroba. Tymczasem świadomość swojego ciała, kontakt z nim . np. „Czuję napięcie w karku- chyba przesadziłam z pracą- potrzebuję odpoczynku- robię przerwę”, to przykład rozmowy ze sobą, dialogu ze sobą w drodze do poznawania „czego chcę”, a ” czego nie chcę”,
  • Uczenie się rozpoznawania swoich wrażeń w ciele i psyche, które powstają podczas relaksacji poprzez skupieniu na oddechu czy podczas relaksacji za pomocą wizualizacji, buduje ŚWIADOMOŚĆ naszej NIEPOWSTARZALNEJ INDYWIDUALNOŚCI, a więc pomaga w tworzeniu realnego obrazu siebie i pewności siebie,
  • Uczy prawą przedczołowa korę mózgową wyciszenia, wyhamowania, zawężenia perpektywy z lękowej , obronnej i przestawiania się na większą rolę lewej przedczołowej kory mózgowej, co sprzyja relaksowi, skupieniu na TU I TERAZ (zamiast tam i kiedyś), na zadaniu, na małych konkretnyc krokach. Wprowadzamy fale mózgu alfa (relaks),
  • uczy dawania sobie czasu i robienia przerw dla siebie,
  • zmiana od wewnątrz sprzyja zmianie na zewnątrz!
  • w leczeniu lęku, depresji, uzależnień, problemów z objadaniem relaksacja to zdrowa i tania forma wpływania na swój mózg i swoją osobowość,
  • choroby psychosomatyczne też skorzystają na naszym lepszym kontakcie ze swoim ciałem.

Warunki relaksacji

  • wygodny, nieobciskający luźny ubiór,
  • wyłączenie telefonu,
  • pozycja ciała- leżąca lub siedząca (z oparciem lub opuszczona na klatkę lusno głowa i ręce luźno umieszczone na udach, byle luźno),
  • oczy zamknięte,
  • powolne wejście w rolę obserwatora siebie, stwierdzenie -„Jestem zupełnie wyciszona”, może być wstępem do tej fazy.

Formy relaksacji

  • skupienie na samym oddechu,
  • skupienie na ciele, różnych jego częściach i na wnętrzu,
  • wizualizacja obrazów np bezpiecznego miejsca, łąki, wody, króre mogą być połączone z wyobrażeniem relaksu, oczyszczenia ze zbędnych napięć.

Relaksacja może być  dobrym uzupełnieniem innych form własnego rozwoju (psychoterapii, procesu zmiany życiowej, leczenia chorób psychosomatycznych i somatycznych.

Zastosowanie relaksacji, poprzez wyciszenie nadmienego wzbudzenia układu krążenia, nerwowego , mięśni umożliwia:

  • odpoczynek,
  • zmniejszenie napięcia,
  • zmniejszenie negatywnych emocji,
  • włączanie w stanie relaksu afirmacji wspierających nasz rozwój czy zmianę ” jestem gotowa zmianę w moim życiu, potrafię rozwiązywac swoje problemy i łagodnie,
  • poprawę koncentracji i wydajności,
  • poprawę pamięci, kreatywności.

Możesz poszukiwać najbardziej pasujących Ci w obecnym etapie życia relaksacji